Spre deosebire de credit, ea poate fi mai mare de 30% din veniturile titularului finantarii.
Pe de alta parte, ratele la leasing sunt mai mici decat cele la credit, la aceeasi valoare si pentru acelasi interval de timp, deoarece in cazul primului vom plati mai mult la ultima rata (cand se achita valoarea reziduala).
Doriti sa cumparati un automobil si nu aveti toti banii? Doua sunt solutiile pe care vi le va sugera un dealer de autoturisme: creditul, dar mai ales leasingul. Alegerea intre cele doua metode de finantare nu este insa usoara pentru un eventual cumparator, fiecare avand avantaje si dezavantaje.
Datorita faptului ca proprietatea asupra automobilului este detinuta de societatea finantatoare pana la achitarea ultimei rate (valoarea reziduala), leasingul este mult mai flexibil atunci cand este vorba de garantiile ce trebuie aduse la momentul semnarii contractului de finantare, deoarece, in cazul neplatii ratelor, recuperarea automobilului se face mai usor de catre finantator.
In cazul imprumutului, datorita legislatiei romanesti care pune pe primul loc debitorul, si nu creditorul, procedura recuperarii automobilului de catre finantator, in urma neachitarii de catre titularul de credit a ratelor, este mult mai laborioasa si de aceea de multe ori sunt cerute o serie de garantii colaterale (giranti, bunuri gajate etc.).
Un alt avantaj al leasingului legat tot de flexibilitate este dat de posibilitatea ca rata sa fie mai mare de 30% din veniturile titularului contractului de finantare. Ea poate ajunge la 50% din veniturile titularului de contract sau chiar mai mult. Porsche Leasing, spre exemplu, cere in cazul persoanelor fizice ca venitul lunar net pe familie minus cheltuielile fixe (chirie, intretinere) sa fie de doar 1,5 ori mai mari decat rata daca poate fi adus si un girant care sa indeplineasca aceeasi conditie.
Faceti economii!
Iata ca am ajuns si la capitolul costuri. In cazul masinilor ce provin din afara Uniunii Europene (cele mai multe din masinile de teren vandute pe piata romaneasca, inclusiv BMW X5 sau Mercedes ML, care sunt fabricate in America) si care sunt supuse taxarii la vama la cota maxima de 30%, leasingul este varianta mai putin costisitoare, deoarece toate aceste taxe si accize sunt platite la valoarea reziduala (20% din valoare initiala a masinii).
Astfel, avantajul oferit de costurile mai mici cu dobanda in cazul creditelor este anulat de reducerea de taxe rezultata in urma plati taxelor vamale la valoarea reziduala (o reducere de pana la 35% a costurilor totale). Tot legat de costuri trebuie sa avem in vedere si faptul ca avansul si ratele sunt ceva mai scumpe la leasing decat la credit, la sume comparabile, deoarece cursul de schimb pe care il practica societatile de leasing in relatia cu clientii sai nu este in general cel furnizat de BNR, ci mai mare cu 0,5-2% fata de acesta.
Daca alegem un leasing cross-border nu vom mai avea batai de cap cu evolutia cursului de schimb deoarece platile se vor face direct in euro. In plus, in cazul leasingului cross-border, masina va fi inmatriculata direct pe numele utilizatorului, astfel ca in cazul unei daune, atunci cand ne prezentam la compania de asigurari sau cand iesim din tara nu va mai trebui sa mergem dupa imputernicire la firma de leasing, dezavantaj intalnit la leasingul intern, nu insa si la credit.
La leasing insa, la aceeasi valoare a automobilului, ratele la leasing sunt mai mici decat cele la credit, fapt ce poate fi considerat un alt avantaj al leasingului, chiar daca la final titularul contractului de leasing are obligatia achitarii valorii reziduale (stabilita prin lege la 20% din valoare initiala), spre deosebire de credit, unde aceasta valoare reziduala nu exista.
Cei care se bazeaza pe obtinerea unor venituri mai consistente in viitor pot prefera leasingul tocmai din acest motiv al esalonarii diferite al platii. In plus, majoritatea firmelor de leasing ofera posibilitatea platii esalonate a valorii reziduale, prin incheierea unui al doilea contract de leasing, in prelungirea primului.
Atentie la TVA!
Daca ne gandim la costuri, creditul este recomandat atunci cand cumparam automobile mai putin puternice, fabricate in Uniunea Europeana sau in tarile din spatiul CEFTA. Tot varianta imprumutului bancar trebuie aleasa atunci cand dorim sa cumparam un automobil de la o persoana fizica, finantarea in leasing marind in acest caz costul masinii prin adaugarea TVA corespunzatoare valorii finantate.
Spre exemplu, daca o persoana fizica vinde o masina cu 15.000 de euro, creditul contractat de cumparator va fi de 15.000 de euro minus avansul pe care cumparatorul trebuie sa il detina (sa spunem 30%). Costul final al automobilului va fi 30% din 15.000 de euro plus 70% din 15.000 de euro plus dobanda ce se aplica la 70% din 15.000 (creditul acordat de banca), plus comisioanele aferente.
La un leasing contractat in aceleasi conditii (avans si perioada de finantare identice), costul final al automobilului este format din avans (30% din 15.000 de euro) plus – si aici intervine diferenta – 70% din 15.000 de euro, la care adaugam TVA (19% din 70% x 15.000 de euro) plus comisioanele aferente.
Majorare de capital la Compa
Consiliul de Administratie al producatorului de piese auto Compa Sibiu a aprobat majorarea capitalului social cu 7,08 milioane de lei, la 14,8 milioane de lei, se arata intr-un comunicat al companiei remis Bursei de Valori Bucuresti (BVB). Societatea Compa Sibiu, unul dintre principalii producatori de piese auto din Romania, este controlata de asociatia salariatilor, care detine peste 51% din actiuni. Anul trecut, Compa a realizat o cifra de afaceri de 225,3 milioane de lei (62,2 milioane de euro), in crestere cu 51% comparativ cu nivelul consemnat in 2004. Profitul raportat de companie pentru anul 2005 a fost de 4,8 milioane de lei (1,33 milioane de euro).