Valoarea pietei mondiale a luxului va atinge in acest an un nivel istoric, revenind la valorile atinse inainte de atentatele din 11 septembrie din New York
Cele mai profitabile sectoare ale industriei de top raman hotelaria, bijuteriile, pielaria si incaltamintea.
Intr-un raport al Merrill Lynch, comentat in cel mai recent raport al CPP Management Consultants Ltd., se arata ca nivelul pe care il va atinge piata mondiala a luxului in 2006 va depasi nivelul de 169,9 milioane $ realizat in 2000.
Studiul, realizat de banca americana la summit-ul mondial al modei, gazduit de Palazzo Mezzanotte din Milano, analizeaza piata bunurilor de lux in functie de mai multe categorii: zone geografice, nationalitatea consumatorilor, segmentele pietei, precum si in functie de profitabilitate. Segmentul modei de lux continua sa fie cea mai importanta componenta a acestei industrii, reprezentand mai mult de un sfert din totalul veniturilor obtinute. Acest sector este urmat indeaproape de segmentul pielariei si accesoriilor din piele, cu o cota de 17% din piata. Parfumeria si produsele cosmetice de lux au fiecare 12%, fapt care demonstreaza ca atentia acordata ingrijirii corpului atinge pe piata aproximativ acelasi nivel ca si sectorul imbracamintii.
Japonezii, cei mai mari consumatori de lux
Studiul realizat de Merrill Lynch analizeaza si discrepantele ce apar pe piata mondiala a luxului, in functie de zonele geografice si nationalitatea cumparatorilor. Astfel, Europa realizeaza 40% din vanzarile totale de bunuri de lux, fata de 24% in SUA si 18% in Japonia. Daca se ia in considerare nationalitatea consumatorilor de bunuri de lux, pe primele locuri sunt japonezii, cu 26%, si americanii cu 25%, urmati de europeni, cu 23% din totalul pietei mondiale. Diferenta de 17% (aproximativ 27 mld. $) intre vanzarile realizate pe vechiul continent si consumul de bunuri de lux realizat de europeni reprezinta vanzari realizate de turisti extraeuropeni, dintre care in frunte sunt japonezii, americanii si rusii. Cumparand in Europa, acestia beneficiaza de preturi mult mai mici decat in propriile tari, atat din punctul de vedere al pretului de vanzare din zona respectiva, cat si din perspectiva taxelor aplicate bunurilor de lux.
Hoteluri, bijuterie si pielarie
Studiul continua cu exemplificarea celor mai profitabile sectoare ale industriei de lux. Este vorba despre sectorul hotelariei de lux, urmat de bijuterii, pielarie si incaltaminte. Media ratei profitului pentru acest domeniu este de 33%, pe cand pentru sectorul bijuteriilor este de 32%, respectiv 31% pentru pielarie. Segmentul modei de lux se situeaza pe ultimul loc. Pentru marile grupuri de lux, precum LVMH, Richemont si Hermes, rata de crestere a atins 12% pe an, in perioada 1988 – 2005. Desi anul trecut a fost unul dificil pentru industria de lux, vanzarile au progresat cu 12,6% comparativ cu 2004. Aprecierea dolarului si a yenului japonez au contribuit la realizarea performantei, intrucat vanzarile in dolari reprezinta aproximativ 30% din cifra de afaceri totala inregistrata de industria de lux.
Criza nu iarta pe nimeni
In ultimii 15 ani, casele de lux s-au confruntat cu cateva crize majore: criza asiatica, razboiul din Golf, atentatele de la 11 septembrie. Rezultatele procesului de adaptare la aceste evenimente neprevazute se vad azi: diversificarea internationala, intarirea controlului asupra retelei de distributie si accelerarea procesului de inovatie. In ceea ce priveste performantele inregistrate pe piata ruseasca, vanzarile realizate de 69 de case de lux franceze, reunite in cadrul Comitetului Colbert – printre care Boucheron, Chanel, Christofle, Dior, Hermes si Vuitton – au crescut cu 34% in 2004 si cu acelasi procent in 2005, urmand ca in acest an sa realizeze aceeasi crestere. Privind astfel lucrurile, piata ruseasca este extrem de importanta pentru luxul francez.