Europa Centrala si de Est are mari sanse de a deveni groapa de gunoi a Europei in ceea ce priveste masinile. Evolutia pietelor din tarile care au aderat recent la UE demonstreaza clar tendinta de accelerare a vanzarilor de vehicule de ocazie.
Polonia este cel mai elocvent exemplu in acest sens. Dupa ce in 2004 vanzarile de masini noi au scazut dramatic de la o luna la alta, la jumatatea anului 2005 tendinta se pastreaza, numarul de masini noi comercializate scazand cu aproape 33%. Si asta nu pentru ca polonezii, slovenii sau ungurii s au saturat sa cumpere automobile ci pentru ca ei prefera sa achizitioneze masini uzate, mult mai ieftine si, acum, scutite de taxe. Conform zicalei „cine are ochi sa vada”, previzionata aderare a Romaniei la structurile Uniunii Europene, va avea probabil acelasi efect si asupra pietei autohtone de masini, o dovada concreta fiind aparitia a tot mai multe firme de mari dimensiuni care vand astfel de vehicule.
Creste concurenta
Daca anii trecuti piata de vehicule de ocazie era dominata de comerciantii de mici dimensiuni, incepand cu 2004, au inceput sa apara si pestii mari. Compania Star Forum, membra a grupului Tiriac Auto poate fi considerata un pionier in acest domeniu, ea avand deja o vechime de doi ani in Romania. In noiembrie 2004, cel mai puternic importator roman Porsche Romania, isi lansa propria divizie de masini uzate – Weltauto. Avand in parcul propriu peste 150 de masini care reprezinta oferta permanenta a firmei, Weltauto ofera clientilor siguranta de care au nevoie atunci cand doresc achizitionarea unui vehicul de ocazie. Ultimul, dar nu cel din urma, sosit pe piata din Romania este dealerul ceh AAA Auto, care si-a lansat activitatea in iulie. Reprezentantii AAA Auto considera ca momentul pentru intrarea pe piata romaneasca a fost ales acum deoarece piata auto a evoluat semnificativ in ultimii ani, si, in prezent se afla in plin proces de innoire.