Multi dintre dumneavoastra o sa veniti sa ne spuneti ca majoritatea masinilor de productie recenta sunt mult mai rezistete decat cele care ieseau pe portile uzinelor de acum doua sau trei decenii in urma.
In primul rand trebuie sa mentionam faptul ca masinile mai vechi despre care vorbim (asa numitele rable) au fost produse in Europa de Vest.
Pentru inceput trebuie sa readucem aminte celor care au achizitionat o masina noua faptul ca din punct de vedre financiar acestea sunt cel putin de doua ori mai scumpe decat suratele lor predecesoare. Un exemplu clar este acela al unui VW Golf din 1990 care costa intr-o versiune de top aproximativ 20.000 de marci germane in timp ce in prezent pentru un VW Golf VI trebuie sa platim in medie 25.000 euro.
Mai mult decat atat trebuie sa mentionam faptul ca perioada de revizie si costurile aferente pentru o masina produsa in anii 80 erau cel putin de doua ori mai ieftine decat cele pentru o masina noua.
Sunt rablele cu adevarat rable?
Toti cei care circula intr-un oras precum Bucurestiul mai zaresc pe sosele inca cateva batranele care aparent abia se misca si care evident polueaza. Pentru a intelege mai bine evolutia industriei auto spunem ca aceste batrane frumoase inca circula deoarece sunt din punct de vedere mecanic mult mai evoluate decat masinile noi.
Piesele importante precum transmisia sau propulsorul au fost realizate de cele mai multe ori pentru a parcurge lejer peste 300.000 de km fara prea mari costuri.
O masina moderna este mult mai performanta insa are un punct vulnerabil, respectiv electronica. Aceasta se strica si nu poate sa fie reparata ci doar inlocuita, detaliu care devine cu adevarat important cand trebuie sa achitam factura de reparatie.
Fiabilitate
Toate masinile moderne sunt produse dupa mentalitate a societatii de larg consum, respectiv in numar mare, intr-un timp record pentru a putea sa fie inlocuite fara prea mari probleme foarte repede. Viata medie a unei masini din anii 2010 este in medie de 3-4 ani in timp ce o masina din anii 80 trebuie sa mearga fara probleme 10-15 ani.
Acest lucru se traduce evident printr-o scadere considerabila a fiabilitatii componentelor mecanice si electronice, construite sa cedeze la un numar exact de km. Acesta din urma nu depaseste evident granita celor 150.000 km.
O alta componenta care aduce la cresterea costurilor de intretinere este implementarea unei distributii pe curea care trebuie inlocuita in medie la 80.000 km, in timp ce masinile vechi aveau o distributie pe lant (acesta nu se schimba). Costul mediu de schimbare a unei distributii pe curea in service-urile de marca este de aproximativ 2.000 lei.