Cetăţenii români atunci când lucrează în Germania pot solicita alocaţie pentru copii – Kindergeld. Explicăm cine poate solicita această alocaţie şi ce documente trebuie să pregătească.
Germania este unul dintre statele cu sistem de asistenţă socială foarte puternic dezvoltat. Pot conta pe asistenţă nu doar persoanele defavorizate, şomerii, ci şi părinţii care cresc copii. Acestora din urmă li se cuvine în Germania alocaţia numită Kindergeld.
– Până recent puteaţi depune cerere pentru Kindergeld până la 4 ani în urmă. Datorită acestui fapt puteaţi primi o sumă cu adevărat mare. Din păcate situaţia s-a schimbat începând cu 1 ianuarie 2018. Începând de atunci alocaţia Kindergeld se cuvine doar pentru ultimele 6 luni. Germania a economisit în urma acestei măsuri, iar contribuabilii au pierdut – explică expertul Euro-Tax.ro, companie specializată în restituiri fiscale. – Totuşi trebuie să aveţi în vedere că după atribuirea acestei alocaţii, sau chiar după ce aţi terminat să o primiţi, este necesar să depuneţi la Familienkasse informaţii privind schimbările din familie. În caz contrar oficiul german poate considera că aţi primit Kindergeld în mod ilegal şi va solicita rambursarea acestei alocaţii – menţionează expertul.
Cine are dreptul la Kindergeld?
Instituţia care se ocupă în Germania de acordarea alocaţiei Kindergeld este Familienkasse. Banii se cuvin nu doar pentru copiii care au plecat împreună cu părinţii în Germania, ci şi pentru aceia care au rămas în România. Kindergeld se cuvine şi pentru copiii care au împlinit 18 ani, dar îşi continuă educaţia şi nu au mai mult de 25 de ani.
În practică alocaţia Kindergeld este acordată doar persoanelor care au statutul de rezident în Germania. Bineînţeles nerezidenţii de asemenea pot depune solicitare pentru Kindergeld, însă rareori obţin o decizie pozitivă. Merită menţionat faptul că alocaţia se cuvine atât românilor care lucrează pentru un angajator german, cât şi celor delegaţi să muncească în Germania de către un angajator român.
Documentele necesare pentru obţinerea alocaţiei
Tipul de documente pe care trebuie să le pregătiţi pentru Familienkasse atunci când solicitaţi depinde de situaţia de situaţia de angajare a dumneavoastră în Germania. Veţi avea nevoie de anumite documente în cazul în care sunteţi angajaţi cu contract de muncă în Germania şi de altele în cazul în care sunteţi delegaţi să lucraţi în Germania de către o firmă românească.
În cazul în care sunteţi angajaţi la un angajator german veţi avea nevoie de Lohnsteuerbescheinigung pentru fiecare perioadă lucrată. Eventual puteţi folosi Abrechnung din fiecare lună de angajare. De asemenea trebuie să pregătiţi formularul Bescheinigung des Arbeitgebers care este completat de către angajator. Este necesar să depuneţi la Familienkasse copia certificatului european de căsătorie sau a certificatului tradus de un traducător autorizat. Dacă sunteţi divortaţi veţi avea nevoie de hotărârea pentru divorţ tradusă. Trebuie să aveţi pregătite certificatele de naştere în formular european sau certificatele de naştere traduse ale tuturor copiilor. În cazul copiilor care au împlinit 18 ani dar nu au încă 25 de ani trebuie să anexaţi copia diplomei de absolvire a liceului sau a studiilor.
De asemenea trebuie să pregătiţi declaraţia privind locul de reşedinţă comun pentru întreaga familie. O veţi primi, de exemplu, la primărie. Bineînţeles nu constituie niciun impediment faptul că locuiţi şi lucraţi în Germania, iar copiii se află în România. Trebuie doar să anexaţi copia contractului de închiriere a locuinţei în Germania. De asemenea trebuie să dovediţi plata contribuţiilor sociale în Germania.
Veţi avea nevoie şi de un întreg set de documente cu privire la celălalt părinte sau la tutorele copiilor în cazul în care acesta a rămas în România. Trebuie să pregătiţi documentele privind veniturile acestei persoane sau privind lipsa veniturilor şi lipsa percepţiei de alocaţie în România. Veţi avea nevoie şi de adeverinţa UE/EWR din ANAF. În cazul în care unul dintre copii este adaptat veţi avea nevoie de decizia tradusă a instanţei de adopţie.
În cazul persoanelor delegate să lucreze în Germania de către angajatorul român va fi necesară copia asigurării A1 pe formularul european, copia contractului de muncă, documentele de identitate ale părinţilor şi copiilor. Va fi necesar să prezentaţi declaraţia că solicitantul Kindergeld nu primeşte nicio alocaţie sau beneficiu în alte ţări. Celelalte documente sunt aceleaşi ca şi în cazul persoanei angajate la angajatorul german. Merită menţionat faptul că Familienkasse va confirma informaţiile primite în AJPSul corespunzător din România.
Câţi bani puteţi primi din Kindergeld?
Cuantumul alocaţiei Kindergeld depinde de numărul de copii din familie. Aceasta este plătită în fiecare lună. În fiecare an se stabileşte un cuantum nou. Mai jos vă prezentăm cuantumul Kindergeld pentru anul 2018 şi 2019.
Prestaţii anul 2018:
● primul copil – 194 euro;
● al doilea copil – 194 euro;
● al treilea copil – 200 euro;
● fiecare copil următor – 225 euro.
Prestaţii anul 2019:
● primul copil – 204 euro;
● al doilea copil – 204 euro;
● al treilea copil – 210 euro;
● fiecare copil următor – 235 euro.
Trebuie avut în vedere faptul că persoanele care nu mai lucrează în Germania pot depune cererea pentru alocaţia Kindergeld doar pentru până la ultimele 6 luni. Fiecare lună de întârziere înseamnă o sumă mai mică de achitat de către Familienkasse. Mai multe despre Kindergeld şi returul impozitului din Germania puteţi afla pe site-ul https://euro-tax.ro/alte-servicii/kindergeld/
În cazul în care aveţi copii şi lucraţi în Germania sau aţi lucrat recent acolo merită să depuneţi cererea pentru Kindergeld. Astfel puteţi obţine mult sprijin financiar pentru familia dumneavoastră. Merită să aveţi în vedere acest fapt.