Dupa electronice, textile, jucarii si chiar masini, trebuie sa ne asteptam la o noua invazie a produselor „made in China”: vinul.
Aceasta bautura, considerata un simbol al culturii occidentale, prinde din ce in ce mai bine in tara cea mai populata din lume. Dovada sta cel de-al doilea mare producator de vin din China, Dynasty Fine Wines, care se asteapta ca piata locala sa creasca cu 10-12 % in urmatorii ani, iar de aici si pana la export mai este doar un pas, desi producatorii locali sustin ca sunt interesati exclusiv de piata nationala.
Clasa sociala bogata din China numara tot mai multi membri, care asorteaza la un costum de calitate un pahar de vin superior, fie produs in China sau (inca) importat.
Dynasty are actionariat strain, pe francezii de la Remy Cointreau, care au „degustat” la timp directia in care se indreapta preferintele publicului din China, cea mai mare piata a berii, dupa criteriul volumului consumat.
Vinul produs local ramane mai ieftin cu 30% decat cel importat, mai precis o sticla de vin rosu Dynasty Dry Red costa sapte dolari.
Consumul de vin pe cap de locuitor ramane modest in China: numai 0,22 litri, fata de 59 de litri in Franta, 12 litri in Statele Unite si 3 litri in Japonia (statistica din 2003), insa lucrurile sunt pe cale sa se schimbe. Tot mai multi chinezi vor sa fie in pas cu tendintele occidentale si fac un obicei din paharul de vin la cina.
Ceea ce este surprinzator este ca producatorii chinezi nu vor sa se axeze pe sortimente populare si deci ieftine, ci tintesc mult mai sus, in segmentul de lux, cu brandy, vin superior si chiar champagne.
Dynasty, cu o valoare de piata de 500 de milioane de dolari, are in vedere achizitionarea de procesatori de struguri si distilerii din afara granitelor, pentru a putea mentine controlul asupra calitatii produselor.
Un lucru este cert: mai devreme sau mai tarziu vinul chinezesc va ajunge si Europa si va avea binecunoscutul atu al pretului scazut datorat mainii de lucru ieftine. Ramane de vazut daca se va declansa un nou razboi, dupa modelul razboiului textilelor si ce masuri va lua Uniunea Europeana, in fata imaginii cetateanului european care isi serveste invitatii la masa cu un pahar de „vin bun, chinezesc”.